Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

IT

IT-organisationer

Enligt gällande delegationsordning är det respektive fakultet som ansvarar för sin egen IT. Det finns därför flera olika självständiga IT-organisationer/IT-avdelningar vid LU som alla stödjer sin del av LU. Samtidigt har en del institutioner och forskargrupper en eller flera IT-personer anställda. 
Nedan finns kontaktvägar till de större IT-organisationerna:

På EHL ansvarar Sektionen IT för IT-supporten.

Felanmälningar, beställningar eller frågor går via LU Servicedesk. Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) 
  • Ärendeportal: https://support.lu.se 
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

På HT ansvarar HT's IT-enhet för stöd och support. 

Läs mer här:

På Juridicum ansvarar Avdelningen för IT och Infrastruktur för IT-supporten.
Har du frågor eller behöver hjälp vänder du dig till support [at] jur [dot] lu [dot] se (support[at]jur[dot]lu[dot]se) 

Läs mer här:

 

På LTH ansvarar FasIT (Fastighet och IT) för IT-supporten för kansliet och några andra avdelningar. Några institutioner och avdelningar får sin IT-support direkt från Sektion IT. I båda fallen bör kontakten gå via LU Servicedesk. 
Ytterligare några institutioner och avdelningar har egna IT-tekniker, men även dessa kan nås via Servicedesk.

Felanmälningar, beställningar eller frågor går via LU Servicedesk. Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se 
  • Ärendeportal: https://support.lu.se 
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

Med IT är en del av Bibliotek och IKT-enheten. De tillhandahåller effektiva IT-tjänster och ger verksamhetsnära IT-support på Medicinska fakulteten.

Läs mer och skapa ett supportärende:

På N ansvarar respektive institution för den lokala IT-supporten.

Du kan alltid göra felanmälningar, beställningar eller ställa frågor via LU Servicedesk.
Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
  • Ärendeportal: https://support.lu.se
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

 

Om du vill ta en direkt kontakt med respektive lokal IT organisiation gäller följande kontaktvägar:

CEC och Biologiska institutionen
https://www.biologi.lu.se/internt/stod-och-verktyg/it-inom-biologi
helpdesk [at] biol [dot] lu [dot] se (helpdesk[at]biol[dot]lu[dot]se)

Fysiska institutionen
it [at] fysik [dot] lu [dot] se (it[at]fysik[dot]lu[dot]se)

Geologiska institutionen
Gert Pettersson gert [dot] pettersson [at] geol [dot] lu [dot] se (gert[dot]pettersson[at]geol[dot]lu[dot]se)   +46 70 207 81 37

Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap
https://www.nateko.lu.se/student/it-resources
itsupport [at] mail [dot] nateko [dot] lu [dot] se (itsupport[at]mail[dot]nateko[dot]lu[dot]se)

Kemiska institutionen
Ulf Dahlén ulf [dot] dahlen [at] kilu [dot] lu [dot] se (ulf[dot]dahlen[at]kilu[dot]lu[dot]se) +46 46 222 95 11

Matematikcentrum
Carl Gustav Werner carl-gustav [dot] werner [at] math [dot] lu [dot] se (carl-gustav[dot]werner[at]math[dot]lu[dot]se) +46 46 222 49 84

På Samhällsvetenskapliga Fakulteten ansvarar Sektionen IT för IT-supporten.

Felanmälningar, beställningar eller frågor går via LU Servicedesk. Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) 
  • Ärendeportal: https://support.lu.se 
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

På Campus Helsingborg ansvarar Sektionen IT för IT-supporten.

Felanmälningar, beställningar eller frågor går via LU Servicedesk. Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) 
  • Ärendeportal: https://support.lu.se 
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

Fakultetskansliet
Felanmälningar, beställningar eller frågor görs via LU Servicedesk.
Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se)
  • Ärendeportal: https://support.lu.se
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

IAC
På IAC ansvarar lokal IT för IT-stöd och IT-support
Läs mer här: (https://www.iac.lu.se/facilities/equipment-support)

KHM
På KHM ansvarar lokal IT för IT-stöd och IT-support
Läs mer här: (https://www.khm.lu.se/nuvarande-student-2/schema-it-och-lararplattformar)

MHM
På MHM ansvarar lokal IT för IT-stöd och IT-support
Läs mer här: (https://www.mhm.lu.se/internt/it?q=it-0)

THM
På THM ansvarar lokal IT för IT-stöd och IT-support
Läs mer här: (https://www.thm.lu.se/internt/vara-lokaler/teknik-och-mobler)

På Gemensamma förvaltningen ansvarar Sektionen IT för IT-supporten.

Felanmälningar, beställningar eller frågor går via LU Servicedesk. Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) 
  • Ärendeportal: https://support.lu.se 
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.

På Universitetsbiblioteket ansvarar Sektionen IT för IT-supporten.

Felanmälningar, beställningar eller frågor går via LU Servicedesk. Det finns tre kontaktvägar till LU Servicedesk:

  • Telefon: 046 - 222 90 00, vardagar 08.00 - 17.00
  • Email: servicedesk [at] lu [dot] se (servicedesk[at]lu[dot]se) 
  • Ärendeportal: https://support.lu.se 
    I ärendeportalen hittar du förutom aktuell information och driftinfo även supportguider. Här skapar du supportärenden och hanterar dina öppna eller stängda ärenden.