IT inom LU
Nedanstående är en kortfattad beskrivning av hur IT-verksamheten bedrivs inom Lunds universitet samt information om aktuella evenemang och projekt inom IT-området.
IT-organisation
Lunds universitets IT-organisation består dels av en gemensam organisation som hanterar den gemensamma infrastrukturen, och dels av IT-organisationer som täcker en institution eller ett område.
IT för anställda
Som anställd inom Lunds universitet har man centralt tillgång till en begränsad basuppsättning av IT-tjänster. Tjänster utöver dessa tillhandahålls antingen av lokal IT-personal eller via avtal med Sektionen IT eller annan IT-leverantör.
IT för studenter
Som student vid Lunds universitet har man bl.a. tillgång eget konto och e-post. För mer information se studentportalen StiL.
Institutioner och områden
Inom Lunds universitet gäller enligt rektorsbeslut sedan 1985 ett decentraliserat IT-ansvar inom ramarna för gällande policies och rektorsbeslut. Detta innebär att ett område eller enskild institution kan välja hur IT-miljön skall hanteras inom organisationsenheten.
Förvaltningen
IT-driften inom förvaltningens enheter hanteras i sin helhet av Sektionen IT. Då förvaltningen ansvarar för många av de gemensamma universitetssystemen är det till sin natur en ganska omfattande IT-miljö.
Särskilda verksamheter
Sektionen IT levererar IT-tjänster till flera av avdelningarna inom universitetets särskilda verksamhet. Lösningarna skiljer sig åt mellan de olika verksamheterna, men bas-ITn ser likartad ut som på andra delar av universitetet.
IT-policies
Den övergripande IT-verksamheten vid Lunds universitet regleras av ett antal policies och regelverk. Dessa policies utarbetas på uppdrag av Lunds universitets IT-strateg och fastställs av universitetsledningen. Mer info.
Kontakt
LU Servicedesk
Tel. 046-222 90 00
Servicedesk [at] lu [dot] se
Öppettider
måndag-fredag, kl 8-17